Historien bak
Familievirksomheten har røtter tilbake til 10. februar 1961 da Oddmund Antonsen etablerte O. Antonsen Kontormaskiner AS. Dette i en tid da utvikling og arbeidsmetodikk for – og innenfor informasjonsteknologi og kontorinnredninger, nasjonalt og internasjonalt, var i en stor utvikling. Etter en noe treg start fikk man etter hvert et godt grep om det lokale markedet.
Etter ca. 30 års drift kom begge sønnene til Oddmund, Tom og Jan, inn på eier og driftssiden i selskapet. Selskapet hadde på dette tidspunktet rukket å bli en solid og betydelig leverandør i det lokale markedet. I takt med et fremdeles sterkt og voksende marked fortsatte også veksten. På midten av 90 tallet fikk Jan og Tom ledende roller i selskapet.
Fra etableringen i 1961 hadde O. Antonsen Kontormaskiner AS holdt til på forskjellige lokasjoner i Bodø, i tillegg til egen avdeling på Fauske fra 1985. I 1970 kjøpte firmaet en eiendom i Nordstrandveien 63B i Bodø . Etter nærmere 10 år med planlegging, prosjektering og bygging flyttet de inn i egen driftsbygning i 1980.
På midten av 90 tallet hadde selskapet vokst ut av eksisterende lokaler og hadde behov for ytterligere arealer for videre vekst. Driften var ikke optimalisert slik den var, og man hadde eksempelvis møbler og kontormaskiner på tre forskjellige lagre samt utstillingsarealer over to plan. I 1997 fikk vi kjøpt naboeiendommen og kunne begynne å planlegge for et eget «Ide-Senter». Innvesteringen hadde en total kostnadsramme på 12 millioner kroner, og ville gi 1800m² nye arealer for effektiv drift. Selskapet hadde i alle sine 37 år så langt hatt et årlig bokført overskudd med omsetning i 1997 på kr 34 mill. og 20 medarbeidere. Det nye bygget sto klart og ble innflyttet i 1999.
Vi var kommet til tidlig 2000 tall hvor utvikling og fornying av kontormiljøer bare fortsatte. Konkurransen om kundene var, og hadde alltid vært, tøff. Vi hadde bygd en solid organisasjon som fortsatte å levere gode resultater – mye takket være dyktige medarbeidere.
Større aktører hadde lagt merke til de gode resultatene, og firmaet ble kontaktet av flere med interesse for kjøp av selskapet. Det opplevdes som en annerkjennelse for den jobben som over mange år var gjort – å skape en Nordnorsk leverandør med et større nasjonalt fotavtrykk. Det ble bestemte at man skulle undersøke hvilke muligheter som befant seg blant potensielle kjøpere. Til slutt endte man opp med å gå i forhandlinger med Pitney Bowes, ett amerikansk selskap med Europakontor i London.
I forkant og parallelt med disse prosessene hadde Tom og Jan diskutert mulige veier videre, hvis et eventuelt salg skulle skje. Oddmund hadde levd og åndet for bedriften i over 45 år – og etter en tids modning ble det landet på at det ville være rett i å starte forhandlinger rundt et salg. Både Tom og Jan hadde en interesse for eiendom og spesielt næringseiendom – hvorpå et salg av selskapet ville gi midler til en videre satsning innenfor blant annet dette. I tillegg hadde Tom en genuin interesse for båtliv og det maritime – kanskje kunne det komme noen fremtidige muligheter innenfor dette.
Forhandlingene med Pitney Bowes startet i 2007. De hadde bestemt seg for å styre forhandlingene selv, uten eksterne tjenester – med utgangspunkt og en formening om en salgssum de kunne si seg fornøyd med. Tom og Jan satte i gang samtaler med Pitney Bowes forhandlere og etter noen dager kom de til enighet om et endelig salg av driftsselskapet. Et nytt kapittel kunne da starte.
Buholmen Båt
Tom vokste opp på og ved havet, og interessen for det maritime hadde alltid vært stor. Sammen med venn, og etter hvert også partner, Trond Sæthre, ble Buholmen Båt AS etablert i 2005. De ble da forhandlere for båtmerket Skilsø. På denne tiden ble Skilsø produsert i egne fabrikker på Tromøy utenfor Arendal. Både Tom og Trond var aktive i båtmiljøet. Begge hadde gode kunnskaper hver for seg, og sammen som en dyktig enhet. Konseptet bak Buholmen Båt var kjøp og salg av større fritids- og yrkesbåter. I 2007 fikk de også hånd om båtmerket Nordstar. De reiste land og strand rundt for å delta på havnedager og båtmesser. Med et enormt pågangsmot , en meget stor interesse for båt og solide kunnskaper, ble de raskt mottatt som en pålitelig og trygg forhandler for båter i landsdelen. Selskapet ble bygd sten for sten, og i 2007 flyttet selskapet inn i Moloveien 8 – vis a vis Bodø småbåthavn. Fremdeles var Tom og Trond eneste ansatte. Selskapet sikret seg så først en forhandleravtale med Targa, og ble senere importør av samme merke fra og med 2014. I 2012 ble de så forhandlere av båtmerket Viknes. Viknes overtok senere alle rettigheter på båtmerket Skilsø, som fremdeles inngår i porteføljen.
Buholmen Båt var nå godt etablert. En ide og et ønske om en egen og ny driftsbygning kom til. Fra før hadde Tom, i kompaniskap med Jan, eiendommene Dreyfushammarn 12 og Dreyfushammarn 14. Begge adressene hadde i tillegg til etablerte næringsbygg også store tomter. Enighet om en fradeling og kjøp av tomt fra Dreyfushammarn 12 ble inngått, og man prosjekterte et kombinasjonsbygg med 1000m² grunnflate i to etasjer. Av disse skulle Buholmen Båt ha en større del av bygget, mot havna. Parallelt ble det jobbet med å få inn andre leietagere. Bygningen ble overtatt og tatt i bruk i 2014. Dette var for Buholmen Båt en stor milepæl, og man hadde nå nye moderne lokaler hvor man kunne stille ut båtene, og i tillegg tilby service og vedlikehold i eget lokale.
Tom og Trond fortsatte med stor arbeidskapasitet og glede, og var selvskrevne på de fleste maritime tilstelninger. Samtidig hadde Tom i en lengre periode følt seg sliten, trøtt og uopplagt, men relaterte dette til en stor arbeidsmengde over lengre tid. På tur til en båtmesse i Sandnesjøen i 2014 opplevde Tom så store smerter at han knapt klarte fortøye båten. Det endte med innleggelse på Nordlandssykehuset og omfattende undersøkelser ble startet. Det skulle vise seg å være uhelbredelig kreft. Det var et sjokk for Tom, kona Anne og sønnene Marius, Mads, Martin og den øvrige familien. Det kjentes som om verden raste sammen. Kreftbehandlingen starter nærmest umiddelbart, med høydosebehandling. Etter hvert kom Tom seg med i et behandlingsstudie ved rikshospitalet, men har siden 2019 hatt medisinsk oppfølging ved Nordlandssykehuset.
Det var aldri et alternativ å ikke skulle fortsette arbeide med utvikling av Buholmen Båt, og etter hvert også større eiendomsutviklinger. Det ga inspirasjon og glede å få kunne fortsette med utvikling av selskaper – i tillegg til at sykdommen ikke skulle få styre hverdagen mer enn nødvendig. I 2016 kjøpte Tom ut sin mangeårige partner i Buhoholmen Båt og har siden da eid selskapet i sin helhet. Kjøpet ble gjort i Tomma AS som var etablert i 2005, et selskap som i dag har engasjementer i flere drifts- og eiendomsselskaper.
Frank Breivik ble ansatt som daglig leder i firmaet, i tillegg til service og vedlikeholdsleder, Terje Qvam Tømmerås, som også ble ansatt samme år. Sønnen Mads har vært ansatt siden 2016. Mads har fra barnsben hatt stor interesse for båter og det maritime. Selskapet fortsatte med en sunn og solid vekst, og i 2019 dukker det opp en ny mulighet som kunne muliggjøre et «komplett» båtanlegg i tilknytning til egen driftsbygning. Burøyveien 11 var kommet for salg. Totalt 9800m² bygningsmasse og 11000m² tomteareal i siste del av indre havn i Bodø. På nytt finner Tom og Trond Sæthre sammen – i tillegg får de med Andreas Strømsnes. Trekløveret kjøper eiendommen i likt deleierskap og går straks i gang med en stor fornying og utvikling av brygge og eiendomsmasse. Det etableres blant annet en større dokk som i dag driftes av Nord Norsk Marinesenter AS, som også er eiendommens største leietager.
Parallelt med kjøpet av Burøyveien 11 ble det startet en prosess med omregulering av område til også å inkludere en ny driftsbygning for Buholmen Båt, med tilknyttet bølgedemper og bryggeanlegg. Sammens med Rambøl og Gnist Arkitekter ble det satt i gang arbeid med å utforme en komplett kravspesifikasjon. Selv om vi hadde erfaring fra tidligere med å sette opp større industribygg, var det stor usikkerhet knyttet til kostnadene for et slikt anlegg. Kravspesifikasjon, med all nødvendig dokumentasjon, ble sendt ut på anbud januar 2021. Dette fordelt på en totalentreprise for bygg, og en entreprise for leveranse av bølgedemper med tilknyttet flytebryggeanlegg. Vi var heldige og fikk god respons i markedet med til sammen ni tilbydere, fem på totalentreprise bygg og fire på bølgedemper med tilknyttet flytebryggeanlegg. Etter forhandlinger ble det skrevet kontrakt for oppsett av bygg med Moldjord Bygg og Anlegg AS, og Marina Solutions på bølgedemper leveranse. Prosjektet er forventet ferdigstilt 1. kvartal 2023. Vi gleder oss og er veldig spente.
Tomma AS
Tomma AS ble etablert i 2005. Det har i dag engasjementer i flere typer næringer, men med hovedvekt på eiendom og eiendomsselskaper samt Buholmen Båt AS. Andre selskaper er blant annet El Team Nord AS og Frantz AS. EL Team Nord har et svært godt lokalt fotfeste, og er leverandør av el produkter og tjenester mot bedrift og privatmarkedet. Frantz AS er et unikt selskap som har en egenutviklet teknologi som benyttes i rekrutteringsmarkedet.
Vi har flere eiendommer og selskaper hvor vi har 100% eierskap – i tillegg flere samarbeid med gode partnere i deleide selskaper.
Vi har en langsiktig tilnærming til alle innvesteringer og jobber målrettet med å bygge robuste selskaper med gode verdier og bærekraft. Innvesteringene skal over tid gi meravkastning.
Vi har ambisjoner om videre vekst og er hele tiden på utkikk etter potensielle investeringer i selskap og eiendom.
Eiendom
Nordstrandveien 63B og påfølgende utvikling av denne eiendommen ga oss erfaring hvor vi selv ønsket å eie samt drifte egne eiendommer framfor å leie arealer. Samme tomten var av god størrelse, og vi startet å sondere markedet for og mot potensielle kjøpere / leiere av et nytt bygg. Tom og Jan hadde da etablert selskapet Jato AS som prosjektet skulle gjennomføres i. På denne tiden hadde de store matvarekjedene en kamp seg imellom for å etablere sine butikker på best egnede lokasjoner, og nærme naturlige kundegrupper. Vi fikk til slutt på plass en avtale med Rema 1000, og i 2012 var nytt driftsbygg på 1200m² ferdigstilt og overlevert.
I og med at vi hadde vært i område på og rundt rønvikleira siden 70 tallet, kjente vi dette område svært godt. Etter hvert fikk vi også tilslaget på kjøp av to større næringseiendommer i henholdsvis Dreyfushammarn 12 og Dreyfushammarn 14. Begge eiendommene hadde relativt store etablerte kombinasjonsbygg i tillegg til store tomter. Vi likte denne type eiendommer som ga oss mange muligheter mot potensielle leietagere. Kombinasjon av å kunne tilby kontorer i tilknytning til verksted og lager samt større utomhusområder, var og er fremdeles attraktive. Opp gjennom årene har det vært forskjellige leietagere på disse eiendommene hvor vi i dag har langsiktige og gode kontrakter.
Fra og med 2020 bestemte vi oss for å rendyrke satsningen innenfor eiendom. Både selskaper og eiendommer var blitt større i omfang og flere ressurser trengtes for både å ivareta eksisterende eiendommer, i tillegg til å være aktiv etter nye potensielle muligheter. Vi ansatte egen eiendomssjef med ansvar for eiendomsporteføljen, Lars Ivar Henriksen.
I 2021 startet også Martin Antonsen å jobbe fulltid med eiendom. Martin hadde allerede i mange år hatt en stor interesse for bolig og boligutvikling. Blant annet var selskapet MA Eiendom AS etablert av Martin i 2017 – selskapet ble i 2021 kjøpt og innlemmet i Tomma AS. Selskapet retter seg inn mot utleie i privatmarkedet. Med dette så deler eiendomsporteføljen seg både innen næringsbygg og privatboligmarkedet.
Tom hadde gjennom sine engasjementer opparbeidet seg ett stort nettverk hvor det etter hvert ble etablert nye samarbeidsprosjekter. Blant annet ble det inngått et partnerskap rundt oppsett og bygging av det som i dag er Scandic Havet i Bodø. Partnerskapet besto av Tom, Jan Eilif Rivelsrud, Gunnar Johansen og Odd Emil Ingebrigtsen. Bygget ble ferdigstilt i 2013, med en kostnadsramme på ca kr 350 mill. Hotellet er i dag det største hotellet i Bodø med totalt 17 etasjer. Dette ble senere solgt til Jan Rivelsrud. Hotellet driftes i dag av hotellkjeden Scandic .
Kjøp og salg av næringseiendommer har fortsatt opp gjennom årene, og vi sitter i dag med en større portefølje av næringseiendommer.
Veien videre
Vi i Tomma AS ønsker å fortsette med å skape næring, vekst og arbeidsplasser. Vi har engasjementer i flere typer næringer. Gleden av å skape noe sammen med alle fantastiske medarbeidere i tillegg til partnere og partnerskap er stor. Vi ønsker å fortsette med en sunn utvikling i alle de selskaper vi er involverte i – i tillegg til å investere i nye muligheter.